Talkshow op locatie raster

DIT ZIJN VEEL voorkomende vragen en antwoorden

Een talkshow is een programma op televisie of in vorm van een hybride of online evenement, waarbij een presentator meerdere gasten interviewt. Vaak gebeurd dit aan een tafel of in een zitje met stoelen. Doel is in een kort gesprek op een zakelijke of entertainende manier de kijker te informeren over een onderwerp, waarover de gast de kennisbron is. Bekende talkshows in Nederland zijn: Jinek, Hlf8 live, Op 1, Vandaag Inside of een andere variant als het Ziggo Race Cafe.

Een webinar is een online uitzending in een kleinere studio setting zonder publiek. Meestal een vaste setting. Het gaat meer om de inhoud en minder om de beleving of het maken van show. Een webcast is een live stream van een evenement, presentatie of persconferentie. Bij een talkshow gaan we uit van een boeiend en verfrissend praatprogramma waarin de gespreksleider met gasten spreekt over actuele onderwerpen. Meestal wordt op een attractieve manier met een kenner of ervaringsdeskundige over een onderwerp gesproken. Daarbij stelt de host de interview vragen. De host neemt de kijker mee langs verschillende onderwerpen en gasten en zorgt dat het gesprek scherp en attractief blijft. 

Er komt veel kijken bij de organisatie van een talkshow. Ga altijd uit van je hoofddoel. Dit is niet de talkshow, maar de reden om te kijken of de talkshow te organiseren. Het format van je talkshow bepaalt de stijl en geeft een inhoudelijk en/of redactioneel kader mee. Ontleed ook het woord talkshow. Waar ga je over praten? Is het voldoende, variërend, entertainend en hoe maak je deze gesprekken aantrekkelijk? Een show. 

Een format bewaakt vaste elementen zodat elke aflevering of editie dezelfde kaders heeft. In een draaiboek bepaal je de indeling, flow en het verloop. Per aflevering bepaal je de onderwerpen, gasten en benodigde content. Op basis van deze uitgangspunten kijk je wat goed werkt voor je online of hybride evenement. Je kiest een tafel of indeling, locatie en inventariseert bepaalde content productie wensen. Denk bij dit laatste aan video’s als instart, visuals op schermen en/of voorwerpen zoals een boek. Nu dit alles compleet is maak je een plan voor camera, licht en geluid. Voor talkshowoplocatie.com ontwikkelde we een stappenplan. Aan de hand van dit plan nemen we je mee langs alle onderdelen van de productie van een talkshow.

Bij een online evenement kijken alle deelnemers of bezoekers online naar een webinar, webcast, seminar of talkshow. Alleen de host en gasten komen meestal naar een locatie of studio. Bij een hybride evenement is een groep bezoekers fysiek aanwezig op de locatie van het evenement. Een ander deel kijkt online mee.

Een volledig traject kan je terugbrengen tot een 6 tot 12 weken planning met; twee tot drie weken organisatie, marketing en techniek voorbereiding. Drie weken redactie, presentatie en gasten productie. Twee tot vier weken content, decor en platform realisatie.  Een week planning voor je talkshow, bestaande uit oplevering content, opbouw van studio en decor, repetitie, draaidag en de breek van de tijdelijke studio. De laatste fase die bestaat uit marketing wordt vaak vergeten. Hiermee bedoelen we marketing op basis van opgenomen content en communicatie naar je (online) bezoekers. Het totaal van 12 weken zal natuurlijk per productie verschillen aangezien elke talkshow maatwerk is. 

Een talkshow wordt geregistreerd met meerdere camera’s, meestal drie tot zes. Vaak is er voor de presentator een camera met auto cue. Via deze camera richt de presentator zich tot de kijker. Daarnaast zijn er twee tot vier camera’s die de gasten aan tafel filmen. Bij uitgebreidere producties is er dan nog een camera vooraan bij de talkshow tafel die een totaalbeeld van de tafel, een selectie van de gasten of studio maakt. Soms is er ook een camera crane voor een top shot vanaf boven.

Aanvullend zou je camera’s kunnen inzetten voor het vastleggen van kijk en applaus shots van het publiek. Vaak red je dit met de reeds benoemde zes tot zeven camera’s. Is er een optreden van een band, dan zijn er met deze indeling voldoende camera’s om dit in beeld te brengen. 

De host is een presentator, interviewer en gespreksleider van de talkshow in één. Deze kent meestal een objectieve rol. Hij begeleidt de kijker in het verloop van de aflevering en houdt informatieve of entertainende gesprekken met gasten. De sidekick, ook wel tafelheer, -dame of co-host genoemd, brengt extra beleving. Afhankelijk van het format en de doelstellingen van het programma kiest de sidekick een rol of insteek die niet altijd door de objectieve presentator gekozen kan worden. De sidekick kan net iets scherper en eigenzinniger zijn, kan wellicht meer vanuit ervaring spreken dan een host en mag ook sneller stelling nemen dan een host. De sidekick is dienend aan de host. De host heeft leiding van het programma.

Er zijn veel variabelen, dus het vergelijken van kwaliteit, prijs en inhoud moet op een goede manier gebeuren. Wij gaan hier uit van een eenmalige talkshow. Een talkshow op amateurniveau produceer je technisch vanaf €3.500,-. Je kunt dan terecht in één van de vele kleinere studio’s in Nederland. Vaak zijn dit studio’s waarin een webinar wordt opgenomen.

Wil je een talkshow op broadcast kwaliteit, dan is het startpunt rond de €20.000,-. Het verschil vind je dan voornamelijk terug in beeld, studio kwaliteit en begeleiding. Grotere bedrijven en overheidsinstellingen, maar ook omroepen maken shows die qua productiebudget hoger liggen. Een vanaf budget van €50.000,- tot €75.000,- is dan niet gek.

Variabelen om tot een budgetoverzicht te komen zijn de techniekkosten voor camera, licht en geluid. Reken kosten als locatie, presentatie, redactie, content productie en marketing ook mee. Een grote post aan uren zijn de voorbereidingsuren voor het format, draaiboek en het productieboek per aflevering. Je kunt veel zelf, maar er zijn ook veel valkuilen. Laat je dus goed adviseren. Mocht je een terugkerende of langlopende talkshow wensen, dan kunnen bepaalde kosten over meerdere afleveringen verspreid worden.

Talkshowoplocatie.com is een initiatief van ondernemer, producer en regisseur Alex Kok. Hij produceerde meerdere zakelijke online talkshows en livestreams. Tijdens de uitvoer van zijn werk bouwde hij een team van specialistische bedrijven en freelancers. Dit ervaren en op elkaar ingespeelde team voert alle opdrachten van Talkshowoplocatie uit. Alex Kok verkocht in 2019 zijn bedrijf Alko Media aan de Loyals Group. In 2022 begon hij weer met ondernemen en startte hij o.a. Byalex.online en Talkshowoplocatie.com

Ja. Met onze marketingpartner kunnen we een basis website produceren waarop gestreamd kan worden. Dit is voor eenvoudige uitzendingen waar alleen naar gekeken hoeft te worden en waar beperkte interactie nodig is. Ervaring leert dat veel van onze onze opdrachtgevers de wens of ervaring hebben voor een platform of on-boarding systeem. Mocht je je willen verdiepen in de mogelijkheden: we schreven een blog over de top 5 online evenementen platforms van Nederland.

Nee, bewust niet. Elk bedrijf, elk merk, elke show heeft unieke uitgangspunten en verdient een unieke uitstraling. Wij realiseren talkshows op locatie. Dat kunnen de bekende evenementen locaties zijn, maar ook sporthallen, kantoren en horecagelegenheden toveren we met gemak om tot een talkshowstudio. Niets is ons te gek: van festvialterrein tot een park en het dak van een kantoor tot op een schip. Yes we can!

Op de site van talkshowoplocatie.com kan je het stappenplan downloaden om een talkshow te produceren. Dit is te downloaden via een forumlier op talkshowoplocatie.com/stappenplan.

We ontwikkelde een document met 30 tips voor het produceren van een online of hybride talkshow. Deze tips kun je op drie manieren vinden. Ze staan als losse tips op ons Instragram account. Als je ons volgt op Instagram en ons daar een berichtje stuurt, kan onze online redactie je de tips direct toesturen. Je kan ze ook vinden in het te downloaden stappenplan.